Digitálna transformácia v rámci programu Erasmus+
Digitálna doba, v ktorej žijeme, prináša mnohé výhody, ako aj výzvy. Vďaka novým technológiam sme sa aj v pandemickej kríze mohli spájať, komunikovať a pracovať. No zároveň potrebujeme našu digitálnu gramotnosť neustále zlepšovať, aby sme čo najlepšie fungovali v dnešnej spoločnosti. Aj Erasmus+ reflektuje na túto výzvu a digitalizácia programu je jednou z priorít Európskej komisie. Prináša úžitok ako jednotlivcom tak i organizáciám zapojeným do programu Erasmus+, zároveň je dôležitou súčasťou vytvorenia Európskeho vzdelávacieho priestoru pre nasledujúce roky.
Udalosti
Akčný plán digitálneho vzdelávania (2021 – 2027) predstavuje víziu Európskej komisie o kvalitnom, inkluzívnom a dostupnom digitálnom vzdelávaní v Európe.
Prvá strategická priorita akčného plánu – podporuje zavedenie širokej škály digitálnych technológií (aplikácie, platformy, softvér) s cieľom zlepšiť a rozšíriť vzdelávanie a odbornú prípravu.
Druhá strategická priorita akčného plánu – zdôrazňuje potrebu vybaviť všetky vzdelávajúce sa osoby digitálnymi kompetenciami (vedomosti, zručnosti a postoje), aby mohli žiť, pracovať, učiť sa a prosperovať vo svete, ktorý je čoraz viac sprostredkovávaný digitálnymi technológiami.
Výsledkom je implementácia nových aktivít, iniciatív a vývoj nových platforiem a aktívnejšie využívanie už existujúcich nástrojov.
Aké možnosti prináša digitálna transformácia Erasmus+?
Blended (zmiešaná) mobilita
Je to kombinácia fyzickej mobility a virtuálneho prvku, ktorý umožňuje online vzdelávaciu výmenu a tímovú prácu. Učiaci sa z rôznych krajín a študijných odborov sa môžu elektronicky spojiť a absolvovať online kurzy alebo spolupracovať na úlohách uznaných ako súčasť ich štúdia.
„Erasmus bez papierov“
Administrácia mobilít Erasmus+ bez papierov je už realitou vo vysokoškolskom sektore. Výhody digitalizácie procesov využívajú na jednej strane vysoké školy a na druhej strane študenti, ktorí si prostredníctvom viacerých dostupných online nástrojov vybavia mobilitu jednoduchšie a rýchlejšie.
Iniciatíva európskej študentskej karty (ESCI)
Všetky vysoké školy zapojené do programu Erasmus+ sa v novej Charte vysokoškolského vzdelávania Erasmus na obdobie 2021 – 2027 zaviazali implementovať štandardy Iniciatívy európskej študentskej karty (European Student Card Initiative – ESCI).
Cieľom tejto iniciatívy je dosiahnuť plynulý prechod k plne digitálnemu riadeniu mobilít v súlade so stanovenými technickými štandardmi EÚ, ako aj s požiadavkou racionalizácie a bezpečnosti.
ESCI umožňuje každému študentovi jednoduchý prístup k informáciám, elektronicky riadiť administratívne úkony v každej fáze mobility (pred, počas a po jej skončení) a bezpečne overiť identitu prijatej osoby na vysokej škole v zahraničí. Eliminujú sa tak administratívne úkony na prijímajúcej inštitúcii.
Výsledkom postupnej digitalizácie procesov je Erasmus bez papierov = Erasmus Without Paper (EWP).
Nástroje Erasmus bez papierov
Študent
Nástroj na vytvorenie a podpísanie elektronickej Zmluvy o štúdiu (Learning Agreement).
Online kontaktné miesto „one stop shop“ pre študentov, prostredníctvom ktorého môžu riadiť všetky administratívne kroky súvisiace s ich mobilitou. Študenti tu tiež nájdu všetky potrebné informácie o prijímajúcej inštitúcii, užitočné tipy od študentov a učiteľov.
Vysoká škola
Prepojenie systémov, ktoré slúžia na administráciu mobilít VŠ.
Systém vyvinutý univerzitami v spolupráci s Európskou komisiou, ktorý slúži na efektívnu administráciu mobilít (napr. podpisovanie OLA).
Medziinštitucionálne zmluvy (IIA)
Súčasťou Dashboardu je nástroj Inter Institutional Manager – IIAM, ktorý slúži na vytváranie, riadenie a a podpisovanie medzi-inštitucionálnych zmlúv. Aj komerčné alebo vlastné VŠ systémy musia byť napojené na sieť Erasmus Without Paper.
Stáže so zameraním na rozvoj digitálnych zručností
Študenti a zamestnanci si svoje digitálne zručnosti môžu rozšíriť aj prostredníctvom stáží a to vo všetkých študijných odboroch, vrátane stáží v rámci schémy Digitálna príležitosť pre študentov a čerstvých absolventov. Pedagogickí a administratívni zamestnanci môžu digitálne zručnosti získať aj v rámci odbornej prípravy zameranej na túto oblasť.
Typy stáží zamerané na rozvoj digitálnych zručností:
- digitálny marketing (napr. riadenie sociálnych médií, webová analýza);
- digitálny grafický, mechanický alebo architektonický dizajn;
- vývoj aplikácií, softvéru, skriptov alebo webových sídiel;
- inštalácia, údržba a správa IT systémov a sietí;
- kybernetická bezpečnosť;
- analýza dát, hĺbková analýza a vizualizácia dát;
- programovanie a výcvik robotov a aplikácií umelej inteligencie.
Príklady dobrej praxe
Platforma výsledkov projektov Erasmus+
Nástroj/webová stránka Európskej komisie, na ktorej nájdete informácie a výsledky projektov realizovaných v rámci programu Erasmus+.
Sektor vysokoškolského vzdelávania
Mapping Open Virtual Exchanges in Slovak Universities (MOVE)
Univerzita Komenského v Bratislave a Technická univerzita v Košiciach úspešne zrealizovali projekt v oblasti Stratégie internacionalizácie MŠVVaŠ SR, na ktorom spolupracoval aj SAAIC – Národná agentúra programu Erasmus+ pre vzdelávanie a odbornú prípravu.
SÚBOR ODPORÚČANÍ A ŠTANDARDOV PRE REALIZÁCIU VIRTUÁLNYCH MOBILÍT A VÝMEN je hlavný výstup projektu, ktorý predstavuje:
- koncept virtuálnej mobility a virtuálnej výmeny;
- príklady dobrej praxe zo zahraničia;
- analýzu aktuálneho stavu využívania virtuálnych mobilít a výmen (na základe zrealizovaného kvantitatívneho a kvalitatívneho prieskumu);
- odporúčania pre študentov, zamestnancov a pracoviská vysokých škôl, ako aj pre Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR v oblasti virtuálnych mobilít a výmen.