EITA je ocenením, ktoré vyzdvihuje vynikajúce vyučovacie postupy implementované v rámci programu Erasmus+, oceňuje inšpiratívnu prácu učiteľov, škôl a ich výnimočný prínos do vzdelávania.
Oceňovanie EITA prispieva k zdôrazneniu hodnoty európskej spolupráce v oblasti vzdelávania a rovnako k vytvoreniu Európskeho vzdelávacieho priestoru.
Tematická priorita pre rok 2021
Dištančné / zmiešané vzdelávanie, ktoré prispieva k efektívnemu a inkluzívnemu vzdelávaniu.
Táto tematická priorita je v súčasnom kontexte Covid-19 obzvlášť dôležitá a súvisí s Akčným plánom digitálneho vzdelávania.
Víťazi 2021
- V kategórii 2 – základné vzdelávanie: Základná škola na Wolkerovej ulici 10 v Bardejove. Škola si prevezme ocenenie za víťazný projekt „Spielend neues lernen“. Projekt bol realizovaný v rokoch 2017 – 2019 a jeho cieľom bolo motivovať žiakov k učeniu sa cudzích jazykov za pomoci gamifikácie.
- V kategórii 3 – stredoškolské všeobecné vzdelávanie: Súkromná spojená škola Železiarne Podbrezová. Projekt bol realizovaný organizačnou zložkou Gymnázium pod názvom Otvorme sa pre svet, My&Vy. Bol implementovaný v rokoch 2017 – 2018. Cieľom projektu bolo umožniť žiakom rozšírenie svojich znalostí a zručností, tiež výmena skúseností v oblasti informatiky a tým podpora ich konštruktívneho myslenia.
- V kategórii 4 – odborné vzdelávanie a príprava: Stredná priemyselná škola stavebná v Žiline. Víťazným sa stal projekt pod názvom “PREDICT – Prompt Revolution in Education with Information & Communications Technology”. Škola realizovala projekt v rokoch 2019 – 2020. Cieľom bolo zvýšiť úroveň digitálnej gramotnosti učiteľov a žiakov a zahájenie digitálnej transformácie školy.
Slávnostné odovzdanie ceny EITA (Primaciálny palác v Bratislave), 17. september 2021
Charakteristiky inovácie
Európsku cenu za inovatívne vzdelávanie 2021 môže získať každý ukončený projekt realizovaný v rámci programu Erasmus+ 2014 – 2020, ktorý spĺňa stanovené kritériá.
Metodológia
Akými spôsobmi sú vyučovacie prístupy inovatívne vypracované a implementované v rámci projektu?
- Multidisciplinárne prístupy
- Rozvoj kľúčových kompetencií (vedomosti, zručnosti a postoje)
- Prepojenie formálneho, neformálneho a informálneho vzdelávania
- Inklúzia, participácia, spolupráca
- Inovatívne využitie nástrojov
- Aktívna rola učiaceho sa
Učebné prostredie
- Celoškolský prístup
- Medzisektorová spolupráca
- Digitálne / kombinované vzdelávanie
- Školy ako aktivátori inovácií
- Vzájomné učenie sa (peer learning)
Učitelia
Akým spôsobom ovplyvňujú učitelia zapojení do projektu inovatívne procesy výučby a učenia sa?
- Učitelia ako inovátori
- Kompetencie učiteľov
- Spolupráca učiteľov
Dopad
Aký je vplyv inovatívnych procesov výučby v projekte?
- Kvalita inovačných procesov
- Multiplikačný účinok