Cena EITA je jednou z európskych iniciatív v rámci programu Erasmus+ 2021 – 2027.
Cieľom iniciatívy EK je vytipovať vynikajúce, výnimočné a inovatívne vzdelávacie postupy, ktoré boli implementované v rámci programu Erasmus+ a oceniť tak prácu učiteľov a ich škôl, ktorých prínos k učiteľskej profesii bol niečím výnimočný.
Čiastkové ciele ceny sú predovšetkým:
- oceniť úspechy učiteľov a škôl a zviditeľniť ich prácu,
- identifikovať a podporiť vynikajúce vyučovacie a vzdelávacie postupy,
- podporiť vzájomné učenie sa medzi učiteľmi a zamestnancami školy,
- zdôrazniť hodnotu programu Erasmus+ s cieľom spolupráce európskych učiteľov.
EITA 2022
Európsku cenu za inovatívne vzdelávanie 2022 môže získať každý ukončený projekt realizovaný v rámci programu Erasmus+ 2014 – 2020, ktorý spĺňa stanovené kritériá.
V roku 2022 je témou EITA „Spoločné vzdelávanie, podpora kreativity a udržateľnosti“. Je priamo spojená s iniciatívou Európskej komisie Nový európsky Bauhaus.
Víťazi 2022
Materská škola na Rožňavskej ulici v Rimavskej Sobote
Projekt: A little antenna
Súkromná základná škola na Dukelskej ulici v Giraltovciach
Projekt: Edu- paths
Gymnázium Ľudovíta Štúra na Hronskej ulici vo Zvolene
Projekt: Prenosná vodná elektráreň
Súkromná stredná odborná škola Pro scholaris v Žiline
Oceňovanie
Cena je udeľovaná v 4 nasledovných oblastiach:
- vzdelávanie v ranom detstve,
- základné vzdelávanie,
- stredoškolské všeobecné vzdelávanie,
- odborné vzdelávanie a príprava.
V každej kategórii môže byť ocenený maximálne jeden projekt, a to v každej krajine zapojenej do programu.
Organizácie ocenených projektov tak získajú možnosť zviditeľniť svoju prácu a tiež dostanú príležitosť nadviazať kontakty s ostatnými ocenenými organizáciami a zdieľať s nimi tak svoje skúsenosti.
Charakteristiky inovácie
Akými spôsobmi sú vyučovacie prístupy inovatívne vypracované a implementované v rámci projektu?
- Multidisciplinárne prístupy
- Rozvoj kľúčových kompetencií (vedomosti, zručnosti a postoje)
- Prepájanie formálneho, neformálneho a informálneho vzdelávania
- Inklúzia, účasť, spolupráca
- Inovatívne využívanie digitálnych nástrojov (najmä eTwinning-u)
- Aktívna rola “učiaceho sa” vo vzdelávacom procese
- Školy ako aktivátori inovácií
- Kreatívne využitie vyučovacích priestorov
- Udržateľné využitie dostupných zdrojov
- Celoškolský prístup
- Medzisektorová spolupráca
Akým spôsobom ovplyvňujú učitelia zapojení do projektu inovatívne procesy výučby a učenia sa?
- Pôsobenie učiteľov ako inovátorov
- Zručnosti a kompetencie učiteľov
- Spolupráca učiteľov a vzájomné učenie sa (peer learning)
Aký je vplyv inovatívnych procesov výučby v projekte?
- Priamy dopad na cieľové skupiny
- Inklúzia účastníkov s nedostatkom príležitostí
- Multiplikačný účinok (na iných žiakov, učiteľov, miestne komunity)
Víťazi predchádzajúcich ročníkov
Tematická priorita pre rok 2021 bola dištančné / zmiešané vzdelávanie, ktoré prispieva k efektívnemu a inkluzívnemu vzdelávaniu.
Táto tematická priorita bola zvolená v kontexte Covid-19 a zároveň v súvislosti s Akčným plánom digitálneho vzdelávania.
Víťazi 2021
- V kategórii 2 – základné vzdelávanie: Základná škola na Wolkerovej ulici 10 v Bardejove. Škola si prevezme ocenenie za víťazný projekt „Spielend neues lernen“. Projekt bol realizovaný v rokoch 2017 – 2019 a jeho cieľom bolo motivovať žiakov k učeniu sa cudzích jazykov za pomoci gamifikácie.
- V kategórii 3 – stredoškolské všeobecné vzdelávanie: Súkromná spojená škola Železiarne Podbrezová. Projekt bol realizovaný organizačnou zložkou Gymnázium pod názvom Otvorme sa pre svet, My&Vy. Bol implementovaný v rokoch 2017 – 2018. Cieľom projektu bolo umožniť žiakom rozšírenie svojich znalostí a zručností, tiež výmena skúseností v oblasti informatiky a tým podpora ich konštruktívneho myslenia.
- V kategórii 4 – odborné vzdelávanie a príprava: Stredná priemyselná škola stavebná v Žiline. Víťazným sa stal projekt pod názvom “PREDICT – Prompt Revolution in Education with Information & Communications Technology”. Škola realizovala projekt v rokoch 2019 – 2020. Cieľom bolo zvýšiť úroveň digitálnej gramotnosti učiteľov a žiakov a zahájenie digitálnej transformácie školy.