Čo je Európska značka pre jazyky?
Európska značka pre jazyky je iniciatíva zameraná na podporu jazykového vzdelávania, ktorú už od roku 1998 koordinuje Európska komisia.
Jej hlavným cieľom je:
- zviditeľniť a oceniť inovačné projekty a iniciatívy v jazykovom vzdelávaní na všetkých stupňoch vzdelávania – vrátane vyučovania v posunkovom jazyku, Brailovom písme, ale aj vyučovania slovenského jazyka pre národnostné menšiny, cudzincov alebo migrantov,
- podporovať, využívať a rozširovať výsledky úspešných projektov a iniciatív na národnej a európskej úrovni ako príklady dobrej praxe a zdroj inšpirácie a motivácie,
- motivovať žiakov a študentov k učeniu sa cudzích jazykov,
- inšpirovať učiteľov a lektorov cudzích jazykov využívať nové a inovatívne metódy vzdelávania.
VÍŤAZI 20. ročníka súťaže:
Stredná odborná škola obchodu a služieb, Komárno
iCan s.r.o. – Súkromná jazyková škola, Bratislava
Základná škola A. Sládkoviča, Sliač
Viac o Európskej značke pre jazyky
Európske a národné priority
V rokoch 2021 – 2022 sa Európska značka pre jazyky udelí projektom zo všetkých oblastí vzdelávania a odbornej prípravy, ktoré podporujú aspoň jednu z ďalej uvedených európskych priorít:
1. Zlepšiť jazykové vzdelávanie prostredníctvom informačných a komunikačných technológií (IKT) a digitálnych médií
Táto priorita je zameraná na:
- využívanie potenciálu digitálnych nástrojov na zlepšenie jazykového vzdelávania, výučby a hodnotenia v rámci celoživotného vzdelávania,
- rozšírenie ponuky jazykov či bezpečné využívanie technológií ako podstatného elementu učenia sa,
- zvyšovanie digitálnych kompetencií pedagogických zamestnancov a ich schopnosti využiť rôzne metodiky a nové technológie v rámci vzdelávania.
2. Jazykové vzdelávanie a podpora rovnosti, sociálnej súdržnosti a aktívneho občianstva
Podpora rovnosti, sociálnej súdržnosti a aktívneho občianstva je jedným zo strategických cieľov spolupráce v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy na úrovni EÚ. Projekty by teda mali prostredníctvom jazykového vzdelávania:
- podporovať aktívne občianstvo a etiku,
- posilňovať rozvoj sociálnych a medzikultúrnych kompetencií, kritické myslenie a mediálnu gramotnosť.
3. Profesijný rozvoj učiteľov jazykov
Učitelia zohrávajú kľúčovú úlohu pri internacionalizácii škôl. Mobilita a spolupráca so školami v iných krajinách im môže poskytnúť motiváciu, kontakty a medzinárodné skúsenosti potrebné na to, aby sa európsky vzdelávací priestor stal realitou v európskych školách. Preto by projekty mali byť zamerané na:
- identifikáciu postupov, ktoré umožňujú zvýšiť mobilitu učiteľov jazykov,
- spôsoby zlepšenia kompetencií a profesijného a kariérneho rastu pre učiteľov jazykov,
- sieťovanie inštitúcií poskytujúcich počiatočné a kontinuálne vzdelávanie učiteľov.
Ako sa zapojiť
Realizátori ukončených projektov financovaných z programu Erasmus+ alebo realizovaných v rámci eTwinningu môžu predkladať svoje jazykové projekty na základe Výzvy vyhlásenej národnou agentúrou programu Erasmus+ pre vzdelávanie a odbornú prípravu.
Vyhodnotené budú len tie prihlášky, ktoré budú úplné a riadne vyplnené a odoslané do termínu uzávierky (25. 09. 2022). Žiadosť musí obsahovať dostatočné a relevantné informácie, ktoré preukážu splnenie kritérií a priorít stanovených vo výzve.
Nechajte sa inšpirovať
Oslávte s nami Európsky deň jazykov 26. 9. 2022.
Jeho cieľom je podnietiť 800 miliónov Európanov zo 47 členských štátov Rady Európy, aby sa bez ohľadu na vek, v školách aj mimo nich, učili viac jazykov. S presvedčením, že jazyková rozmanitosť je nástrojom na dosiahnutie väčšieho interkultúrneho porozumenia a kľúčovým prvkom bohatého kultúrneho dedičstva nášho kontinentu, Rada Európy podporuje mnohojazyčnosť v celej Európe.