Čo je to EITA?
Iniciatíva EITA je jednou z európskych iniciatív v rámci programu Erasmus+ (2021 – 2027).
Od roku 2025 došlo k spojeniu tejto pomerne novej iniciatívy s iniciatívou Európska značka pre jazyky (ELL), ktorá je komunite Erasmus dôverne známa a ktorá má v programe svoju dlhšiu históriu.
Obe tieto značky od roku 2025 vystupujú pod spoločným názvom EITA a naďalej prispievajú k čo najväčšej viditeľnosti učiteľov a k prezentácii ich úspechov.
EITA je nepeňažné (symbolické) ocenenie tých najinovatívnejších projektov, s cieľom oceniť a zvýšiť atraktivitu učiteľského povolania a uznať zapojenie učiteľov do úspešných projektov Erasmus+ a ich výsledkov. Spojenie týchto dvoch ocenení vytvorí ich väčšiu viditeľnosť.
Špecifické ciele EITA (a ELL) sú:
- oslavovať úspechy učiteľov a škôl a zviditeľniť ich prácu
- identifikovať a propagovať vynikajúce vzdelávacie a vyučovacie postupy
- podporovať vzájomné učenie sa medzi učiteľmi a zamestnancami škôl
- zdôrazniť hodnotu programu Erasmus+
Výberový proces
Na zabezpečenie transparentnosti, vysokej kvality a konzistentnej implementácie EITA dodržiava národná agentúra nižšie uvedené kritériá výberu:
Je možné oceniť maximálne päť projektov, za každú z nasledujúcich kategórií jeden projekt (výnimku tvorí kategória ELL, kde môže byť na národnej úrovni ocenených viac projektov, na európskej úrovni iba jeden):
- vzdelávanie a starostlivosť v ranom detstve
- školské vzdelávanie (základné vzdelávanie a všeobecné stredoškolské vzdelávanie)
- odborné vzdelávanie a príprava
- vzdelávanie dospelých
- Európska značka pre jazyky
Ocenenia sa udeľujú každoročne. Oceňované sú ukončené projekty Erasmus+, ktoré sa realizovali v rámci Kľúčovej akcie 1 alebo Kľúčovej akcie 2 a ktoré vyberá národná agentúra interne. Projekt, ktorý dostal ocenenie EITA alebo ELL v predchádzajúcich rokoch, nemôže byť ocenený znovu.
Vybraté projekty musia okrem uvedeného reflektovať tému, ktorá je každoročne stanovená zo strany Európskej komisie. Pre daný rok ju uvádzame nižšie.
V prípade, že v danej kategórii národná agentúra nenájde žiadne vhodné projekty, ktoré by spĺňali stanovené kritériá výberu, môže sa rozhodnúť, že v tejto kategórii neudelí ocenenie žiadnemu projektu.
Po ukončení výberového procesu národná agentúra skontaktuje organizácie/školy vybraných projektov a požiada ich o súhlas s udelením ceny.
Slávnostné udelenie ceny sa uskutoční v decembri daného roka na národnej slávnosti v niektorom z väčších miest na Slovensku. Ocenení budú taktiež pozvaní na slávnosť do Bruselu, kde sa stretnú so všetkými ocenenými naprieč celou Európou. Náklady na túto ceremóniu hradí Európska komisia.
Zároveň dostanú od Európskej komisie a národnej agentúry symbolické ocenenie.
Národná agentúra ocenené projekty zverejňuje na svojej web stránke až po oficiálnom zverejnení výhercov zo strany Európskej komisie, čo býva spravidla v septembri daného roka.
Kritériá výberu
Akým spôsobom sú v projekte inovatívne spracované a implementované vyučovacie a vzdelávacie prístupy?
- Multidisciplinárne prístupy
- Rozvoj kľúčových kompetencií (vedomosti, zručnosti, a postoje) a hodnotenie (formatívne hodnotenie)
- Prepájanie formálneho, neformálneho a informálneho vzdelávania
- Inklúzia, participácia, spolupráca
- Aktívna rola „učiaceho sa“ vo vzdelávacom procese
- Spolupráca s externými zainteresovanými stranami
Akým spôsobom prostredie vzdelávania, zapojené do projektu, podporuje inovatívne vyučovacie a vzdelávacie prístupy?
- Školy ako aktivátori inovácií
- Budovanie pozitívnej školskej klímy
- Udržateľné využitie dostupných zdrojov
- Celostný školský prístup
- Medzi sektorová spolupráca
Akým spôsobom ovplyvňujú učitelia/vychovávatelia zapojení do projektu inovatívne procesy výučby a učenia sa?
- Pôsobenie učiteľov ako inovátorov
- Učitelia podporujúci wellbeing
- Zručnosti a kompetencie učiteľov
- Spolupráca učiteľov a vzájomné učenie sa (peer learning)
Aký je vplyv inovatívnych procesov výučby a vzdelávania, ktoré boli v rámci projektu vypracované a implementované?
- Priamy vplyv na cieľové skupiny
- Inklúzia účastníkov s nedostatkom príležitostí
- Multiplikačný účinok (na iných žiakov, učiteľov, školy, miestne komunity a rodičov)
Harmonogram
marec – jún 2025 | Výber projektov národnými agentúrami |
jún – september 2025 | Tvorba promo videí NA a/ alebo ocenenými a ich poslanie Európskej komisii najneskôr do 30.9.2025 |
15. september 2025 | Oficiálne zverejnenie víťazov 2025 (tlačová správa, sociálne siete, webová stránka atď.) |
polovica novembra 2025 | Európska slávnosť a sieťovanie (Brusel) |
koniec septembra – december 2025 | Národné slávnosti |
EITA 2025
Rok 2025 priniesol v tejto iniciatíve opäť veľmi zaujímavú tému. Stala sa ňou vysoko aktuálna téma: „Občianska výchova – účasť na demokratickom živote, spoločné hodnoty a občianska angažovanosť“.
Tohtoročná téma sa zaoberá posilnením postavenia ľudí, aby sa stali aktívnymi občanmi, podporou sociálneho začlenenia a zabezpečenia toho, aby rozmanité hlasy prispievali k formovaniu inkluzívnejšej a demokratickejšej Európy.
To zahŕňa pochopenie kontextu Európskej únie, najmä pokiaľ ide o spoločné hodnoty EÚ, vrátane rešpektovania demokratických zásad, ľudskej dôstojnosti, jednoty a rozmanitosti, medzikultúrneho dialógu, ako aj európskeho sociálneho, kultúrneho a historického dedičstva .
Táto téma sa tiež zaoberá obmedzenou účasťou občanov na demokratických procesoch a ich nedostatkom vedomostí a snaží sa im pomôcť prekonať ťažkosti aktívnym zapojením sa do ich komunít a do politického a spoločenského života Únie prostredníctvom formálnych alebo neformálnych vzdelávacích aktivít. Aktívne občianstvo a etika v celoživotnom vzdelávaní môžu pomôcť podporiť rozvoj sociálnych a medzikultúrnych kompetencií, kritického myslenia a mediálnej gramotnosti.
V prípade kategórie ELL sa v tomto roku projekty mohli venovať aj iným ako hlavnej téme – prioritou je, aby projekt vykazoval prvky inovatívneho jazykového vzdelávania.
Viac informácií o Európskej cene za inovatívne vzdelávanie, ale aj iných iniciatívach sa môžete dozvedieť vo video podcaste Erasmus+ inšpirácie. Ostatné epizódy môžete sledovať alebo počúvať na našom YouTube, Spotify, Podmaz alebo Apple Podcasts.
Víťazné projekty predchádzajúcich ročníkov
Rok 2024 priniesol v tejto iniciatíve novú tému. Stala sa ňou téma: „Well-being na školách“ s prepojením na implementáciu iniciatívy „Pathways to School Success“ a reagovaním na trendy PISA 2022.
Víťazné projekty roku 2024:
Základná škola s materskou školou, Bardejov
Názov projektu : Empathy – a way to the human being
Spojená škola sv. Košických mučeníkov, Košice
Názov projektu: Promote Wellbeing
Stredná priemyselná škola stavebná, Žilina
Názov projektu: GOOD – Good Outdoor Opportunities Delivered for Well-being in School
Pozrite sa aj na kompendium výhercov EITA 2024.
Európsku cenu za inovatívne vzdelávanie 2023 mohol získať každý ukončený projekt, ktorý spĺňal stanovené kritériá.
Témou EITA 2023 bola „Vzdelávanie a inovácia“ s prepojením na Európsky rok zručností. Národné agentúry programu Erasmus+ sa pri hľadaní výnimočných projektov zameriavali na umelú inteligenciu, robotiku, kódovanie, programovanie, virtuálnu realitu a podnikanie.
Víťazi 2023
Výsledky všetkých zúčastnených krajín:
Európsku cenu za inovatívne vzdelávanie 2022 mohol získať každý ukončený projekt realizovaný v rámci programu Erasmus+ 2014 – 2020, ktorý spĺňal stanovené kritériá.
Témou EITA 2022 bola „Spoločné vzdelávanie, podpora kreativity a udržateľnosti“. Tá je priamo spojená s iniciatívou Európskej komisie Nový európsky Bauhaus.
Víťazi 2022
Materská škola na Rožňavskej ulici v Rimavskej Sobote
Projekt: A little antenna
Súkromná základná škola na Dukelskej ulici v Giraltovciach
Projekt: Edu- paths
Gymnázium Ľudovíta Štúra na Hronskej ulici vo Zvolene
Projekt: Prenosná vodná elektráreň
Súkromná stredná odborná škola Pro scholaris v Žiline
Tematická priorita pre rok 2021 bola dištančné / zmiešané vzdelávanie, ktoré prispieva k efektívnemu a inkluzívnemu vzdelávaniu.
Táto tematická priorita bola zvolená v kontexte Covid-19 a zároveň v súvislosti s Akčným plánom digitálneho vzdelávania.
Víťazi 2021
- V kategórii 2 – základné vzdelávanie: Základná škola na Wolkerovej ulici 10 v Bardejove. Škola si prevezme ocenenie za víťazný projekt „Spielend neues lernen“. Projekt bol realizovaný v rokoch 2017 – 2019 a jeho cieľom bolo motivovať žiakov k učeniu sa cudzích jazykov za pomoci gamifikácie.
- V kategórii 3 – stredoškolské všeobecné vzdelávanie: Súkromná spojená škola Železiarne Podbrezová. Projekt bol realizovaný organizačnou zložkou Gymnázium pod názvom Otvorme sa pre svet, My&Vy. Bol implementovaný v rokoch 2017 – 2018. Cieľom projektu bolo umožniť žiakom rozšírenie svojich znalostí a zručností, tiež výmena skúseností v oblasti informatiky a tým podpora ich konštruktívneho myslenia.
- V kategórii 4 – odborné vzdelávanie a príprava: Stredná priemyselná škola stavebná v Žiline. Víťazným sa stal projekt pod názvom “PREDICT – Prompt Revolution in Education with Information & Communications Technology”. Škola realizovala projekt v rokoch 2019 – 2020. Cieľom bolo zvýšiť úroveň digitálnej gramotnosti učiteľov a žiakov a zahájenie digitálnej transformácie školy.